1/16/2017

Algorithm grocery shopping and their composition | Algoritmus nakupování potravin a jejich složení

Krásný den milé čtenářky♥

rozhodla jsem se, že napíši článek, ve kterém Vám popíšu mojí a vlastně už celé mé rodiny rutinu, díky které vybíráme potraviny do košíku.


Pokud začnu od samého počátku, tak rodiče vždy dbali na to, aby například šunka a veškerá uzenina měla velký obsah masa, navíc jsme dbali na to, aby výroba pocházela pokud možno z České republiky, zkrátka a dobře čtení etiket nám zas tak cizí nebylo.

Bohužel ale nebyly dostupné materiály, které by nám více pomáhaly rozluštit někdy i podivné názvy ve složení potravin. Hodně jsme se také řídily logem Klasa, které už pro nás v současné době není stěžejní.

Velký zlom přišel, když jsem objevila iniciativu Vím, co jím a posléze i  Zdravou potravinu, která vyvinula absolutně super aplikaci NutriAtlas, kterou si nainstalujete do svého mobilu a najdete tam všechna aditiva se stupnicí škodlivosti, popisem, výrobou a doporučeným množstvím. Navíc můžete oskenovat čárový kód potraviny a když je v databázi, tak se o ní dočtete všechny informace, popřípadě můžete vložit novou potravinu.
Tyto zdroje preferuji, protože to nejsou pouze subjektivní názory, ale jsou objektivně podloženy a pracují tam lidé, kteří mají patřičné vzdělání a praxi. Nemám ráda články, které podporují tvrdě např. kokosový olej, stránky, které olej ba naopak jen haní nebo propagátory pouze raw, vegetariánství/veganství nebo kuchyně, která zná pouze bílou mouku a tuk. Doma máme rádi pestrost a střídmost. Proto si rádi dáme avokádo i tučnější sýr.

Ze všech možných zdrojů na nás srší rady a tipy, že máme omezovat nasycené mastné kyseliny, sůl, cukr a jiné složky potravy, které nepůsobí příznivě na naše tělo a zdraví, ale jak na to? Podle čeho se řídit? Než jsem celou iniciativu více prozkoumala, tak jsem si hodně pomáhala logem Vím, co jím na potravinách (to samozřejmě trvá i dodnes). Když jsem chtěla zkusit například jinou šunku, ale ta logo neměla, tak jsem ji porovnala se šunkou, která logo měla.

Nicméně po čase mi toto přestalo stačit a já chtěla všemu prostě více porozumět. Proto jsem si vytiskla Kritéria, které jsou na stránkách Vím, co jím. Navíc mi neunikl ani jeden článek a ani jedno video a z těchto zdrojů jsem si tvořila poznámky pro nákup. Na tomto webu se mi líbí, že nešíří paniku a hrůzu, ale přijatelným způsobem, který je nenásilný podává informace nám - koncovým spotřebitelům.
Navíc k ruce mi přišla velká šance, zúčastnit se Festivalu zdravého nakupování (na štětí mě ségra nenechala ve štychu a šla do toho se mnou), o kterém jsme se sestrou napsaly v minulosti článek. Takže vše co mi nebylo do té doby jasné,11 mi bylo komplexně vysvětleno.

Můj zájem o danou problematiku také prohloubil seriál na Stream.cz, Nejprve mě ohromilo Peklo na talíři, které jsem shlédla celé (to bylo dílů) a posléze "peklo" nahradilo Jídlo s.r.o., které sice pohlíží jinak na potraviny, ale stejně zábavně a naučně.
Peklo na talíři je pořad, který Vám pomůže pohlédnout do taje složení potravin, naproti tomu Jídlo s.r.o. Vás dostane přímo do provozů, a to mě baví. Baví mě poznávat procesy výroby a cestu jakou produkt projde než se dostane na pulty obchodů. Pořady provází známý Roman Vaněk se stylem a šarmem jemu vlastní.

Zkrátka a dobře snažím se sbírat informace ze zdrojů, které jsou dostupné, ale objektivní a pokud možno pravdivé. Jak jsem psala výše snažím se vyhýbat zdrojům, které jsou "citově zabarvené".

Pak se samozřejmě řídíme našimi "kritérii" a preferencemi, které jsme si vytvořili podle našeho (neodborného) podvědomí o problematice - to už jsou taková kritéria, která si musí každý vytvořit sám díky objektivním zdrojům.

Takže naše body pro výběr potravin:

  1. Používáme kritéria a články z webu Vím, co jím.
  2. Absolutně se vyhýbáme potravinám s obsahem glutamanu sodného a karmínů. Sice se o glutamanu píše, že není škodlivý, ale proč bych ho i tak potřebovala? Jednou je spekulativní a já ho prostě nepotřebuji. Druhou problematikou jsou karmíny, které taky nepotřebuji, však každý ví, že vařené maso, šunka, klobása aj. nejsou krásně růžové, tak proč to barvit???
  3. V potravinách nestrpíme ani umělá sladidla. Sladké máme rádi střídmě, ale raději sáhneme po cukru (nebo různých jeho přírodních náhradách - sirupy aj.) nebo zvolíme variantu oslazenou např. jen banánem, ale umělý cukr ani náhodou i kdyby měl tisíce log Vím, co jím aj.
  4. Vyhýbáme se krystalkům soli na pečivu.
  5. Nekupujeme kořenící směsi s obsahem soli, tu si raději dávkujeme doma podle svého. Ostatní nesolené směsi rádi vyzkoušíme (doporučujeme Makro Horeca směs koření na ryby).
  6. Kypřící prášek kupujeme z vinného kamene.
  7. Vyhýbáme se taveným sýrům.
  8. Kupujeme pouze šunku s vysokým obsahem masa a sledujeme samozřejmě i obsah soli.
  9. Jogurty kupujeme pouze bílé, které doplňujeme o ovoce/oříšky a cereálie (jogurt, banán/jahody, cereálie jsou prostě TOP).
  10. Nekupujeme potraviny s příliš dlouhým složením.
  11. Sůl, cukr a tuk (hlavně nasycené mastné kyseliny) sledujeme v potravinách podle kritérií Vím, co jím.
  12. Vajíčka nekupujeme od nosnic chovaných v klecích.
  13. Bereme důraz na obsah vlákniny. Do stravy ji co nejvíce zapojujeme. Pečivo jíme převážně celozrnné.
  14. A kritéria stále přibývají .....
Někdo by se mohl podivovat, že např. s glutamanem sodný "nadělám" tolik řečí, ale moje odpověď? Je to aditivum v potravě, které je spekulativní a není třeba, tak proč ho zbytečně tělu dávat. A stejně přistupuji i k výše uvedeným položkám.

Pochopitelně nejsem ani ten typ člověka, kvůli kterému by se musela dělat extra hostina na návštěvách (to nikdo z nás). Doma se snažíme vše dodržovat a mimo dům se v pohodě také najíme například na návštěvách nebo v restauracích - vždy je co si chutného vybrat ;)

Nikomu nevnucuji svůj názor, nejsem ani BIO člověk ani BIO/NEBIO maniak každý má právo své volby. Navíc jak je v České republice něco z České republiky nebo s přívlastkem "domácí" a "BIO", tak si to obchodníci patřičně napočítají. BIO si koupíme taky, produkty z naší země pochopitelně také, protože jsme v tomto patrioti a rádi naše zemědělce podpoříme, ale co se týká cenové politiky a tvrzení v otázce co je nejlepší, tak používáme selský rozum.

Co předešlým odstavcem chci říci je, že nejsem fanatik, který lítá mezi BIO obchody a tvrdí, že vše co není BIO je škodlivé, ale jsem člověk, který se zajímá o složení potravin a jejich původ.

A kde nakupujeme potraviny?
Abych se přiznala tak drtivou většinu nakupujeme už léta v MAKRO, o kterém stále běží pověry, že jsou tam potraviny prodávány pomalu na tuny a to samozřejmě není pravda, nakoupíte tam produkty i po jednom kuse za příjemné ceny. Nevýhodou MAKRO ale na druhou stranu je, že s novinkami, které vstupují na trh jsou přece jenom trošku pozadu. Silnou výhodou však zůstává, že MAKRO má svou značku Horeca Black Select a ta vyrábí uzeniny dle původní receptury. Nebo nedávno byl maximálně rozšířen sortiment Šmakouna.


Dalším oblíbencem hlavně co se týče čerstvého pečiva a produktů s logem Vím, co jím je Albert s vlastní pekárnou. Na tomto prodejním řetězci velmi oceňujeme spolupráci s iniciativou Vím, co jím. Spousta jejich privátních produktů logo vlastní.

Dalším zdrojem potravin, který můžeme doporučit je Semix. Kde najdete spoustu dobrot pro ranní vstávání a na své si tu přijdou  i celiaci a osoby, které upřednostňují menší množství cukru.

Semix haul + review

Stejně tak Vám můžeme doporučit i Rej, který spolupracoval s Ing. Petrem Havlíčkem. Výborné mají těstoviny nebo sušenky a cereálie. A sušenky s logem Vím, co jím jsou nyní dostupné i Makro.

Rej haul + review

V malé míře, protože to máme z ruky, zajdeme do Bazalka HK. Tam nekupujeme běžné potraviny, jako BIO mouky aj., ale spíše preferujeme "pokusy" a zkoušíme nové potraviny, o kterých jsme ještě tolik neslyšely. Ale co opravdu mají nejlepší je jablečný koláč a pokaždé návštěvě si domů přineseme minimálně jeden celý. Navíc Bazalka HK pořádá i kurzy vaření (Podzimní vaření v Bazalka HK).

Určitě je dobré řídit se heslem "zlatá střední cesta". Z každého směru je dobré si vybrat něco a zaručit si pestrost ve stravě.

To jsou naše oblíbené zdroje potravin, se kterými máme zkušenost. Neberte tento článek jako nějaké kázání. Spíše jsem Vám chtěla ukázat zdroje a místa, ze kterých čerpám já a vy si tak můžete vytvořit svůj vlastní názor nebo si článku jednoduše ani nevšimnout ;)

A jaký je Váš algoritmus pro nákup potravin? Co upřednostňujete a co nám doporučíte? Ráda bych slyšela i Váše stanovisko :)

No comments:

Post a Comment

Moc Vám děkujeme za každičký komentář a přejeme hezký zbytek dne ;-)